AGNES VAN DEN BRANDELER MUSEUMPRIJS 2020 NAAR MUSEUM RIJSWIJK

20 april 2020

Agnes van den Brandeler Museumprijs 2020 naar Museum Rijswijk

Museum Rijswijk is de winnaar van de Agnes van den Brandeler Museumprijs 2020. De prijs, ter waarde van 50 duizend euro, wordt jaarlijks uitgereikt aan een klein tot middelgroot Nederlands museum dat met een goed plan voor een solotentoonstelling komt. Dit jaar gaf de jury, onder voorzitterschap van Koeno Sluyterman van Loo, de voorkeur aan een tentoonstellingsvoorstel van curator Diana Wind. Zij gaat een omvangrijke solo maken met oud en nieuw werk van de Nederlandse kunstenaar Jasper de Beijer (1973) in Museum Rijswijk.

De Beijer zal een grote, nieuwe installatie maken in de nieuwe vleugel van het museum. De overige ruimtes zullen worden ingericht met vroeger werk van de kunstenaar: foto’s van series, installaties, films en tekstwerken. De Beijer maakt nauwkeurig geconstrueerde en bedwelmend mooie fotowerken. Als beeldcomponist onttovert hij de werkelijkheid van nu en die van vroeger, en creëert een nieuwe, raadselachtige werkelijkheid. In die werkelijkheid gaat het vaak om vragen over culturele etniciteit, de ongrijpbare aard van geschiedenis en de fictieve status van het hier en nu.

Het projectvoorstel van Museum Rijswijk voor Jasper de Beijer is door de jury van de Agnes van den Brandeler-prijs unaniem verkozen uit een shortlist van musea. De jury, bestaande uit het bestuur van de Agnes van den Brandeler Stichting - Frank Bergevoet, Robert de Haas en Koeno Sluyterman Van Loo – en aangevuld door kunstcritica Lucette ter Borg, vindt De Beijers werk geëngageerd, kritisch en beeldschoon. Museum Rijswijk is een klein maar kwalitatief uitstekend museum dat de laatste jaren met een interessante keur aan tentoonstellingen aan de weg timmert.

De Agnes van den Brandeler Museumprijs is een in 2018 ingestelde, jaarlijkse prijs voor middelgrote en kleine musea. Aan de prijs is een bedrag van 50.000 euro verbonden, bedoeld voor een project waarin een kunstenaar (geboren voor 1978), die naar de smaak van de jury net te weinig aandacht heeft gehad, uitgebreid wordt belicht. De prijs is eveneens bedoeld om middelgrote en kleine musea financieel te steunen.

Jonkvrouwe Agnes van den Brandeler (1918-2002) was een Nederlandse kunstenaar. Zeer tegen de zin van (vooral) haar vader besloot zij na de afronding van haar gymnasiumtijd naar de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag te gaan. Na de oorlog reisde zij tussen 1947 en 1972 naar Frankrijk, Spanje, Griekenland en Italië. In haar onderhoud voorzag ze door te schilderen, te tekenen en lessen te geven. Tijdens haar reizen maakte zij kennis met het impressionisme, expressionisme en constructivisme en experimenteerde met alle stijlen. Met name het expressionisme trok haar: ze bleef haar leven lang, ook na terugkomst in Nederland, landschappen en historiestukken schilderen in deze stijl.

Agnes van den Brandeler exposeerde gedurende haar leven regelmatig – en grappig detail: voor het eerst in Museum Rijswijk -, maar brak nooit serieus door. Dat vond ze enerzijds teleurstellend, anderzijds zag ze ook altijd op tegen ‘het sociale gedoe’. De door haarzelf en haar man opgerichte Agnes van den Brandeler Stichting draagt zorg voor haar artistieke nalatenschap en houdt de herinnering aan deze bijzondere, zeer doortastende kunstenaar levend, onder andere door de instelling van bovenstaande prijs.

Voor meer informatie: jury- en bestuurslid Robert de Haas: 06-21557915

Diana Wind - Museum Rijswijk: 06-30388366