Geweest

Rijswijkse kunstenaars aan het werk 1900-1940

26 mrt t/m 11 jun 2023

Rijswijkse kunstenaars aan het werk
1900 - 1940

26 maart t/m 11 juni

Kunstenaar Eduard Houbolt (1885-1954), foto circa 1940-1950, fotograaf onbekend, collectie Museum Rijswijk

Rond 1900 ontstond in Rijswijk een kleine kunstenaarskolonie. Rijswijk was toen nog een  aantrekkelijk, in het groen gelegen dorp en het koperspubliek woonde op loopafstand in Den Haag. De schilders die zich hier vestigden, werkten in een aan de Haagse School verwante stijl waarin kleur en sfeer de boventoon voerden. Dit zou zo blijven. Vernieuwingen in de beeldende kunst zoals het expressionisme of non-figuratieve voorstellingen hadden geen invloed op het werk de Rijswijkse schilders.

In de tentoonstelling Gevoel voor kleur en sfeer maakt het publiek kennis met de belangrijkste leden van de kunstenaarskolonie, zoals Wijnand van Horssen, Pieter de Regt en Otto Kriens. Hoe zagen zij eruit en waar woonden ze. Werkten ze thuis in hun atelier of trokken zij ook de natuur in. Welke rol hadden zij in de kleine dorpsgemeenschap en hoe namen de inwoners van Rijswijk kennis van het werk van hun dorpsgenoten.

Foto’s, tekeningen en schilderijen illustreren het verhaal. Een groot aantal werken van deze kunstenaars is bijeengebracht in een ‘salon’ achtige presentatie die recht doet aan het behoudende karakter van deze kunstenaars en hun schilderijen.

Kunstenaar Arie Johannes Zwart (1903-1981), foto 1924, fotograaf onbekend, collectie Museum Rijswijk