Geweest

10 dec 2023

Gesprek met Mercedes Azpilicueta
Zondag 10 december om 15.00u

Het gesprek zal in het engels gevoerd worden.

Op zondag 10 december gaat curator hedendaagse kunst Julia Geerlings in gesprek met kunstenaar en deelnemer van de Textiel Biënnale 2023. Images of Power: Mercedes Azpilicueta (Argentinië, 1981).

Azpilicueta vertelt over haar kunstenaarspraktijk en haar werk in de Textiel Biënnale. In haar kunst brengt Azpilicueta verschillende personages uit het verleden en het heden bij elkaar, die zich manifesteren als stemmen, vormen, teksten, sporen en herinneringen. In de Biennale wordt op dit moment Abya Yala (Tierra Madura) getoond als onderdeel van Bondage of Passions (2021), een werk over het leven van Catalina de Erauso, die geboren werd in Baskenland in 1585. Erauso ontsnapte als 15-jarige uit het klooster en ging vermomd als man het Spaanse leger in waarmee ze een bloedige tijd in Zuid Amerika beleefde. Erauso werd een zeer vroege auteur van de enige kroniek van de verovering van Chili die is geschreven door een vrouw.

In haar werk maakt Azpilicueta vaak gebruik van ambachtelijke of handmatige technieken zoals naaien, borduren en het verven van stoffen. Dit wordt vaak geassocieerd met huishoudelijk werk en kennis van mensen met een ondergeschikte positie in de samenleving zoals vrouwen. De materialen in haar kunst zijn of gerecycled of natuurlijk, en voegen nog een laag van betekenis toe aan het werk.

Bezoekers betalen de reguliere entree (Museumkaart geldig + eenmalige toeslag voor de Biennale van €5)
Aanmelden bij Astrid Huitker: educatie@museumrijswijk.nl

Het gesprek zal in het engels gevoerd worden.

Mercedes Azpilicueta, Abya Yala (Tierra Madura), Bondage of Passions, 2021, jacquard geweven, 160x200 cm, Philara Collection Düsseldorf