Geweest

3 eeuwen Burchvliet

13 jun t/m 15 nov 2020

Vanwege corona is het museum helaas gesloten. Klik hier voor meer info.

3 Eeuwen Burchvliet

13 juni - 15 november 2020

Vorig jaar verwierf Museum Rijswijk een bijzonder 17de eeuws paneel met een voorstelling van het Huis Burchvliet en de Nieuwe Tolbrug. Het is geschilderd door Jacob van der Croos (1632 – na 1683).

Na een uitvoerige restauratie is binnenkort het paneel voor het eerst te zien in de tentoonstelling 3 Eeuwen Burchvliet.

De afgebeelde locatie markeerde eeuwenlang de grens tussen Rijswijk en Voorburg. In de afgelopen jaren heeft het museum diverse schilderijen, tekeningen en foto’s verworden waarop het huis en de brug vanuit verschillende gezichtspunten zijn te zien. Deze werken dateren uit de 18de en 19de eeuw. Het nieuw verworven schilderij past dus heel mooi in deze context.

Het huis Burchvliet zoals het op de schilderijen is afgebeeld, dateert uit 1633. Het lag op een strategisch punt aan de druk bevaren Vliet, met veel personen en vrachtvervoer naar en van Den Haag. Het huis deed vaak dienst als herberg, waar reizigers konden verpozen en eventueel de nacht doorbrengen. In 1875 werd het pand verbouwd en bood vervolgens onderdak aan de Stoomwasch & Bleekerij Burchvliet.

In 1892 werd begonnen met een verbreding van de Vliet om het toegenomen scheepvaartverkeer meer ruimte te bieden. Zowel huis Burchvliet als de Nieuwe Tolbrug zijn toen gesloopt. Alleen de grote ovale gevelsteen in de voorgevel van het huis is bewaard gebleven en heeft een plaatsje gekregen in de tuin van Museum Rijswijk.

3 Eeuwen Burchvliet wordt mogelijk gemaakt door Vereniging Rembrandt en de Turing Foundation in het kader van De Kracht van onze Nederlandse Collectie! Meer weten over de actie van Vereniging Rembrandt en welke inzendingen van andere musea zijn gehonoreerd? Klik hier!