Rijswijk Textiel Biënnale 2019
18 juni | 6 oktober
Museum Rijswijk huisvest van 18 juni tot en met 6 oktober de zesde Rijswijk Textiel Biënnale. Volstrekt vers en vintage gaan er hand in hand. De tweeëntwintig deelnemers hebben oog voor heden en verleden: in toegepaste materialen en technieken, én onderwerpskeuze.
Daarmee is deze Biënnale kind van zijn tijd en een passend vervolg in een sterke reeks.
Computers en het internet zijn vaste waarden in het dagelijks leven en hebben inmiddels eveneens vaste voet aan de grond gekregen in de kunst. Kayla Mattes ’archiveert’ vluchtige beelden van het internet via tijdrovend weefwerk. Naast de gedeelde structuur (het binaire van ketting en inslag) ziet zij ook een cultureel verband: tapijten zijn van oudsher registraties van cultuur. Geheel andere benaderingen van de combinatie ‘digitalisme’ en weefkunst zien we bij Kata Unger en David B. Smith. Wervelende associaties, uitgevoerd in een adembenemend kleurpalet van zelfgeverfde wol, bij de één versus lenige soft sculptures bij de ander.
Net als bij de Rijswijk Textiel Biënnale van 2017 is de overgrote meerderheid van de kunstenaars sterk geëngageerd. Australiër Paul Yore is ronduit activistisch. Zijn geappliqueerde protestdoeken becommentariëren gender, kerkelijk misbruik, consumentisme en blank superioriteitsdenken. Zijn landgenote Paula do Prado kijkt met de ogen van de buiten- en binnenstaander naar kolonialisme, ras en vooral verbinding.
Materiaal (met een verleden opnieuw) laten spreken kan op uiteenlopende manieren. Mark Newport creëert wonderschone stoplappen, waar de traditionele stopsels het weefsel verheffen.
Ze symboliseren de littekens die het leven voor lichaam en geest in petto heeft. De geappliqueerde banieren van Lawrence Bailey verbeelden stedelijke rafelranden, een natuur getekend door de mens, die zelf zal verdwijnen in het zwarte gat.
Kunstenaars kiezen voor het grote gebaar of maken het intieme universeel. Museum Rijswijk toont een caleidoscopische dwarsdoorsnede van beeldende kunst van textiel in deze internationaal toonaangevende tentoonstelling.
Bij de Rijswijk Textiel Biënnale 2019 verschijnt een geïllustreerde catalogus (Ned/Eng) geschreven door Frank van der Ploeg.
Op zondag 15 september vindt een grote textielmarkt plaats (11-17 uur).
Deelnemende kunstenaars Rijswijk Textiel Biënnale 2019
Download hier het volledige persbericht.
Download hier het affiche van de tentoonstelling.
Download hier de lijst met deelnemende kunstenaars.
Download hieronder de persfoto's:
Lawrence Bailey, 'Comin Down'’, 2018, vintage stoffen, geborduurd. Foto: L. Bailey
Lawrence Bailey, 'REJOICE’, 2017, vintage stoffen, geborduurd. Foto: L. Bailey
Ana Barboza Gubo, 'Forest Fabric', 2018, digitale foto, divers textiel, Foto: A. Gubo
Nigel Cheney, 'Family Portrait', 2017, vintage stoffen, prints, geborduurd. Photo: N. Cheney.
Max Colby 'Capricious', 2018, textiel, kralen, geborduurd. Foto: M. Colby
Max Colby, 'Untitled', 2018, geborduurde foto uit Blue Boy Magazine. Foto: M. Colby
Josefina Concha, 'Sempiterno', 2016, textiel, machine geborduurd: Foto: J. Concha
Paula do Prado, 'Genesis', 2018, textiel, kralen, zaden. Foto: P. do Prado
Elizabeth Fram, 'Espresso & Peanut Butter' 2018, shibori, borduurwerk op zijde. Foto E. Fram
Lia de Jonghe, 'Untitled' 2018, vintage stoffen, geborduurd. Foto: Edo Kuipers
Higi Jung, 'WhereAreYou' 2017, textiel, vulmateriaal. Foto: H. Jung
Kayla Mattes, ' I WILL NOT', handgeweven wol, acryl, katoen: Foto: K. Mattes
Mark Newport, 'Mend 12', 2017, mousseline, geborduurd. Foto: T. Thayer
David B. Smith, ‘Witness’, 2018, katoen, acryl, polyester, hennep. Foto: D.B. Smith
Kata Unger, 'The forecasters', 2016, zelfgeverfde zijde en wol, handgeweven, Foto: Nora Lina Merten
Paul Yore, 'Let Us Not Die From Habit, 2018, textiel, gevonden materialen, kralen: Foto: P. Yore
Bhakti Ziek, detail 'Sisyphus Emoticons', 2015, handgeweven zijde damast, Foto: B. Ziek