Pers

PERSBERICHT

Winnaar Publieksprijs Papier Biënnale 2022. Transition

Anita Groener. To the edge of your world

Van 26 juni  tot en met 13 november 2022 was in Museum Rijswijk de Papier Biënnale 2022. Transition te zien. De tentoonstelling heeft dit jaar een recordaantal bezoekers (13.150) getrokken. De bezoekers konden stemmen op hun favoriete kunstenaar. Met een overtuigende meerderheid van 5.530 stemmen, ruim een derde, heeft Anita Groener de Publieksprijs gewonnen; een solotentoonstelling in Museum Rijswijk. De bezoekers van Museum Rijswijk die haar werk eerder in het museum zagen, kijken dan ook enorm uit naar haar solotentoonstelling.

Anita Groener (1958) is een Nederlandse kunstenaar die al jaren woont en werkt in Dublin. Ze exposeert door heel Europa en haar werken zijn wereldwijd opgenomen in museale en particuliere collecties. Sinds 2015 ligt de focus in haar werk voor een belangrijk deel op de dialectiek van thuis zijn en ontheemding. Sinds het begin van de mensheid trekt men over de wereld, soms uit eigen keuze, maar vaak ingegeven door honger, onveiligheid en oorlog. Een recordaantal van mensen is momenteel noodgedwongen op de vlucht met achterlating van huis, haard, familie en geliefden. Voor deze groep mensen is transitie een gedwongen werkelijkheid.

Anita Groener, To the Edge of Your World (detail installatie), 2023, takjes, touw

Anita Groener, Prolonged by a Hundred Shadows (detail), 2022, papier, garen en beschilderde takjes
Dit werk liet Anita Groener zien in de Papier Biennale 2022. Transition.

Het kunstwerk dat geëxposeerd werd op de Papier Biënnale heeft als titel Prolonged by a hundred shadows. In het werk laat Anita Groener de toeschouwer zien hoe kwetsbaar we allemaal zijn als mens. Het gebruik van het zwarte papier maakt iedereen gelijk waardoor je je eenvoudig kan vereenzelvigen met de mensen die met zware bepakking op weg naar het onbekende zijn.

_________________________________________________________________________________

Voor meer informatie en foto's kunt u contact opnemen met Julia Geerlings, curator van de tentoonstelling, juliageerlings@museumrijswijk.nl Museum Rijswijk, Herenstraat 67, 2282 BR Rijswijk.