Iconen in Rijswijk: Teddy Scholten verplaatst!

25 maart 2020

Iconen in Rijswijk - Teddy Scholten
Winnares van het Eurovisie songfestival en nationale vedette
voorjaar 2021

Wegens het uitstellen van het Eurovisie Songfestival, is deze tentoonstelling ook naar 2021 verschoven. De precieze data volgen nog!

Teddy Scholten is de tweede Nederlandse winnaar van het Songfestival in 1959 met het nummer 'n Beetje. In Nederland was zij bepaald geen onbekende. Een getalenteerd zangeres, revue artieste, omroepster en televisie persoonlijkheid. En bovendien, inwoonster van Rijswijk.

Zestig jaar later wint Duncan Laurence in 2019 het Eurovisie Songfestival en volgt nu in haar voetsporen. De opwinding is groot en zal alleen nog gaan toenemen wanneer Nederland het Songfestival 2020 gaat organiseren. Daarom kijken we nu terug naar het leven van deze bijzondere, Rijswijkse vrouw die hem voor ging.

In de serie ‘Iconen in Rijswijk’  wijdt Museum Rijswijk in het voorjaar van 2020 een tentoonstelling aan deze opmerkelijke vrouw die decennia lang podia en televisieschermen vulde met haar zang, haar humor en sprankelijkende persoonlijkheid. Foto’s, film- en geluidsfragmenten brengen haar carriere weer tot leven. En natuurlijk haakt de tentoonstelling ook een beetje aan bij het songfestival 2020 in Rotterdam.

Begin 1959 kreeg Teddy Scholten onverwacht het verzoek deel te nemen aan het nationale songfestival. Door haar optredens voor de radio en in het theater was Teddy Scholten een bekende artiest die haar sporen in de Nederlandse amusementswereld al had verdiend. Tot ieders verrassing won zij glansrijk met het liedje Een beetje en werd zo de Nederlandse afvaardiging naar het Eurovisie Songfestival dat op 11 maart in Cannes werd gehouden. Menigeen vond die avond zijn weg naar een televisietoestel en was getuige hoe Teddy Scholten andermaal triomfeerde. Een uitzinnige menigte wachtte haar op bij haar terugkomst op Schiphol. Nederland had zijn eerste vedette.

Teddy Scholten (1926-2010) stond op tienjarige leeftijd al op de planken, samen met haar ouders die enthousiaste amateurtoneelspelers waren. In 1944 ontmoette zij Henk Scholten. Deze was kort voor de oorlog al begonnen aan een loopbaan in de amusementswereld. Teddy en Henk trouwden in 1947 en traden toe tot het cabaret-revue gezelschap van Toon Hermans. Korte tijd later zong zij voor het eerst live voor de radio in De Bonte Dinsdagavondtrein.

Vanaf 1955 speelden Teddy en Henk in de mateloos populaire Snip en Snap Revues, waarin Teddy de kittige vedette was. Het nationale songfestival was eigenlijk een tussendoortje maar de triomf in Cannes veranderde alles. In 1960 stopten zij met theateroptredens en trokken de televisiestudio’s in. Hun eerste programma was Zaterdagavondakkoorden en hield jarenlang de kijkers aan de buis gekluisterd. Het showprogramma -live uitgezonden- was bijna on-Nederlands met een orkest, dansers, gasten uit binnen- en buitenland en alles vakkundig aaneengepraat en gezongen door Teddy en Henk Scholten.

Er werd met bewondering naar haar gekeken. Ze was een ster die voortdurend in de spotlights stond maar tegelijkertijd ook echtgenote en moeder. Het maakte haar benaderbaar en iemand met wie men zich kon identificeren en die voor velen een voorbeeldfunctie vervulde.

In 1965 zet Henk Scholten een punt achter zijn loopbaan in de amusementswereld. Teddy stopt met zingen maar zet haar televisiecarrière voort als presentatrice van uiteenlopende programma’s. Ook voorziet zij enkele edities van het nationale en Eurovisie Songfestival van commentaar. Tevens is zij twaalf jaar lang publiciteitsmedewerkster bij het Nederlandse Rode Kruis en zet zij haar bekendheid in bij grote fondsenwervingsacties. In 1986 gaat ook zij met pensioen.

Teddy Scholten overlijdt in 2010. Meer dan zestig jaar woonde zij in Rijswijk waar zij een bekende verschijning was maar waar haar privacy werd gerespecteerd.

Nog ieder jaar, als het songfestival weer in aantocht is, wordt steevast herinnerd aan het succes van Teddy Scholten in Cannes en aan haar glansrijke jaren in de Nederlandse amusementsindustrie.

Ted Foto 05 C Wehrlé