Pers

Papier Biënnale 2024. Animal Farm

PAPIER BIËNNALE 2024. ANIMAL FARM

Deelnemende kunstenaars:

Sadik Kwaish Alfraji (IR)
Josefin Arnell (SE)
Marcel van den Berg (NL)
Semâ Bekirović (NL)
Kevin van Braak (NL)
Martha Colburn (US)
Gabi Dao (CA)
Loes Groothuis (NL)
Caren van Herwaarden (NL)
Manjot Kaur (IN)
Sam Keogh (IE)
Bea McMahon (IE)
Daisy Madden-Wells (GB)
Suat Ögüt (TR)
Maria Sosa Ruiz (MX)
Natalia (Nika) Sorzano (CO)
Eva Spierenburg (NL)
Taring Padi (ID)
Puck Verkade (NL)
Agnes Waruguru (KE)

PAPIER BIËNNALE 2024. ANIMAL FARM

Deelnemende kunstenaars:

Sadik Kwaish Alfraji (IR)
Josefin Arnell (SE)
Marcel van den Berg (NL)
Semâ Bekirović (NL)
Kevin van Braak (NL)
Martha Colburn (US)
Gabi Dao (CA)
Loes Groothuis (NL)
Caren van Herwaarden (NL)
Manjot Kaur (IN)
Sam Keogh (IE)
Bea McMahon (IE)
Daisy Madden-Wells (GB)
Suat Ögüt (TR)
Maria Sosa Ruiz (MX)
Natalia (Nika) Sorzano (CO)
Eva Spierenburg (NL)
Taring Padi (ID)
Puck Verkade (NL)
Agnes Waruguru (KE)

De Papier Biënnale 2024. Animal Farm is een internationale tentoonstelling van 20 deelnemers met kwalitatief hoogstaande en inhoudelijk sterke hedendaagse beeldende kunst waarin papier als materiaal de hoofdrol speelt. De Papier Biënnale 2024 heeft als thema Animal Farm. All animals are equal but some animals are more equal than others, vrij naar het gelijknamige boek van George Orwell dat verscheen in 1945. Deze fabel van Orwell is een satirische allegorie en het vertrekpunt voor hedendaagse kunstenaars om te reflecteren op de relatie tussen mens en dier.

De Papier Biënnale toont vele interpretaties op het thema en belicht verschillende kanten van onze zienswijze op dieren. De deelnemende kunstenaars bekijken onze wereld vanuit het perspectief van een dier, de symbolische waarden van dieren in verschillende tijden en culturen en onderzoeken de al dan niet vermeende tegenstellingen tussen mens en dier. Het brede scala aan kunst gaat ook over dierenwelzijn, biodiversiteit, gelijkwaardigheid en de omgang van de mens met de natuur en haar rijkdom aan dieren.

In de zeer diverse en verrassende tentoonstelling wordt met papier op grote en intieme schaal gewerkt; er zijn monumentale installaties, verfijnde schilderingen en bewegende beelden te zien. De kunstwerken laten ons via verleidelijke kleurrijke beelden, indringende persoonlijke verhalen en humor zien dat er altijd sprake is van een mate van “some are more equal than others”.

Manjot Kaur, Forest invoking Maheshwari, 2023, Waterverf, gouache en zilverpen op Waslipapier, 61 × 92 cm

Video met interviews met de deelnemende kunstenaars.

Pers en info: curator Julia Geerlings, juliageerlings@museumrijswijk.nl