Verwacht

Uit het Depot! Erfgoed om van te houden.

1 dec t/m 2 mrt 2025

Uit het depot!
Erfgoed om van te houden

1 december – 2 maart 2025

Voor vrijwel alle musea geldt, ook voor Museum Rijswijk, dat het grootste deel van de collectie is opgeborgen in het depot. De grofweg 15.000 Rijswijkse objecten kunnen onmogelijk allemaal getoond worden. De afgelopen jaren heeft het museum door middel van thematische tentoonstellingen al veel onbekende objecten voor het voetlicht gehaald maar er zijn er nog veel meer die hoognodig een plaats op zaal verdienen. Voor de tentoonstelling Uit het depot! zijn daarom alle kasten en laden opengetrokken.

Elke zaal verrast met een eigen onderwerp. Zo keert de 19de eeuwse dichter Hendrik Tollens, de naamgever van het oude museumgebouw, weer terug. Ook de collectie Vrede van Rijswijk krijgt een plaats, met bekende maar vooral ook onbekende prenten en andere zaken die deze Rijswijkse mijlpaal uit 1697 illustreren. Voor wie minder ver terug in de tijd wil kan zijn hart ophalen aan de werken van kunstenaars uit de jaren 60, 70 en 80 van de vorige eeuw. Uiteraard ontbreken hier de kunstenaars die werkzaam waren op De Voorde niet. Er is werk te zien van Hermanus Berserik, net als van zijn collega’s Kees Andrea en Armand van der Helm. Maar ook elders in Rijswijk waren kunstenaars actief zoals Henk Kuipers, Kees Watjes, Achile van der Sijpt, Piet Franz en vele anderen. Zij zijn ten onrechte in de vergetelheid geraakt want wie hun schilderijen, tekeningen en aquarellen nu ziet, kan niet anders dan onder de indruk zijn van de diversiteit aan stijlen en het uiteenlopende kleur- en materiaalgebruik.

Ook het oude Rijswijk komt natuurlijk aan bod. Prenten, tekeningen en foto’s bieden een blik op het dorp en de vele buitenplaatsen. Veel is verdwenen maar de rijke museumcollectie maakt een deel van die historie weer zichtbaar. We zien de Rijswijkers en hun dagelijks leven met de voorwerpen die daar deel van uit maken: potten en pannen, speelgoed, huisvlijt, gereedschap en nog meer getuigen van alledag.

Dit alles is erfgoed Rijswijk. Het gaat van groots en meeslepend tot klein en ogenschijnlijk onbeduidend. Ogenschijnlijk, want ongeacht formaat en uiterlijk hebben alle voorwerpen in de collectie een ‘verhaal’. Als je die verhalen uit het depot haalt en aan elkaar knoopt, ontstaat een rijke geschiedenis van Rijswijk. Niet één van feiten en jaartallen maar van voorwerpen die nog steeds herkenbaar, vertrouwd en aantrekkelijk zijn. Kortom, erfgoed om van te houden.

Onbekende fotograaf, Herenstraat ter hoogte van het Tollenshuis, ca 1895